Bilder från marknaden på Murberget
- Therese Wecksten

- 10 maj
- 2 min läsning
Det blev en riktig minisemester, så härligt att kunna kombinera marknaden med en utflykt. Vi åkte redan på fredag eftermiddag, hela familjen med hund, katter, barn, mormor, jag och Nils förstås. Och alla fick plats i husbilen.
När vi kom fram till Härnösand åkte vi direkt till Murbergets parkering, där lördagens kulturfestival och marknad skulle hållas. Det var så skönt att redan vara framme och inte behöva stressa på morgonen nästa dag.
Eftersom Wilmer vaknade vid 5 kunde vi dessutom i lugn och ro parkera om på personalparkeringen (där vi skulle stå under själva marknaden) och sätta upp bord och tält innan vi ens ätit frukost. Så allt rullade på bra.

Däremot kom vi på att vi glömt en bulle som skulle vara rekvisita till dockteatern med Castor och Benita. Så min mamma och Alma gick till caféet för att köpa en. Oturligt nog hade det varit konferens så fiket öppnade inte förrän klockan 11, samma tid som teatern skulle hållas. Men när de som bäst stod där och pratade med en museipersonal kom en dam och pekade på golvet och utbrast "Men där ligger det ju en bulle, ni kan ta den". Haha, så den magiska "golvbullen" blev räddaren i nöden.

Det fanns så mycket kul att göra under festivalen, föreläsningar och uppvisningar. Och Murberget är verkligen ett ställe jag rekomenderar att åka till oavsett. Dels har de ett jättefint friluftsmuseeum utomhus med en sagostig och sedan ligger även västernorrlands museum där som är väldigt barnvänligt med interaktiva upplevelser i flera av rummen.

Och sagostunderna, ja dom gick också bra. Det kom flera barn och kollade på båda föreställningarna, så kul! Alla hjälpte till att besegra monstret i "Benita och Castor" genom att kasta "äpplen" och skrattade glatt åt Nils när han hoppade i grytan för att segla iväg i "Kam och kastrull". Och förutom att tältet fick för sig att flyga iväg vid en plötslig vindil så hände det inga missöden. Och tur nog flög det inte över till grannen som sålde keramik. Eller jo, ett litet barn var på väg att försöka smaka på "golvbullen" men en snabb förälder hindrade missödet som tur var.

På eftermiddagen var vi alla rätt slut och väldigt nöjda. Och alla hade ungefär 5% kvar i batteritid så vi bestämde oss för att åka till en ställplats för att kunna ladda våra batteri inför söndagen.
För på söndagen gick vi på Tecnichus som är ett vetenskapsmuseeum i Härnösand. Där gjorde vi expriment och utforskade olika naturvetenskapliga områden. Jag är så glad för husbilen, utan den hade den här helgen inte varit möjlig då Wilmer behöver pauser för att orka med. En mycket lyckad minisemester.




Kommentarer