10 frågor till illustratören Therese Wecksten
- Nathalie Isaksson

- 5 juni
- 4 min läsning
I detta blogginlägget intervjuar Nathalie Isaksson (grundaren av Sagotantens Bokförlag) illustratören och författaren Therese Wecksten:

1. Hej Therese! Du har illustrerat 2 böcker utgivna av Sagotantens Bokförlag. Vi ska
prata om båda men jag tänker att vi börjar med den första, “Kam, kastrull och hela
konkarongen”. Boken är skriven av din sambo Nils Marklund. Hur var processen
bakom att ta fram hur karaktärerna skulle se ut? Var det en självklarhet från start hur de skulle se ut eller testade du dig fram?
Processen började redan för flera år sen när barnen var små. Då ritade jag ett antal skisser och valde till slut ut ett par som kändes bra. Figurerna är ju baserade på barnen och Nils så jag ville dom skulle likna dom. Sen låg ju boken i dvala i massa år. Men när vi satte igång på riktigt så ratade jag mina skisser och testade att göra flera olika nya. Huvudkaraktären Nemo hade jag till och med en liten omröstning på facebook för att se vilken som folk tyckte bäst om. Det blev väldigt sprida röster och sen slutligen använde jag inte någon av de nya skisserna heller utan det landade i en helt ny figur. Jag har använt olika material när jag ritade skisserna med, olika pennor och kritor och akvarell, men till slut blev det ändå digitalt. Jag tror det tog så lång tid att hitta karaktärerna dels för det var mina första illustrationer och även för att de skulle representera min familj. Till slut kände jag, nä nu måste jag bara bestämma mig så jag kan börja göra bilderna annars kommer det här ta lika många år till.
2. Fanns där en utmaning i att illustrera bilderna till en annan författares text?
Nej för Nils hade gjort en enkel storyboard med överblick på alla sidor redan innan han gjorde texten. Så jag fick en bra bild av hur han hade tänkt och sen kunde jag bara applicera mina idéer på det.
3. Din andra bok “Benita och Castor - båda gillar lika” har du även skrivit texten till. Var processen annorlunda här när du tog fram karaktärerna?
Ja, helt annorlunda. Eftersom dom inte fanns mer än i fantasin fick dom genast sina egna utseenden. Dom hade ju redan sina personligheter, eftersom jag skrev texten först. Så jag ville att deras personligheter skulle speglas lite i deras utseende utan att det skulle bli för överdrivet. Men att Castor skulle vara lite mjukare och Benita lite vildare i sin klädstil. Men jag gjorde några skisser innan jag landade i de slutgiltiga figurerna. Men dom skisserna var väldigt lika varandra i grunden, det var mer stilen som jag testade mig fram i.
4. Båda böckerna har digitalt illustrerade bilder. Vilka/vilket program arbetar du i?
Jag har arbetar i ett program som heter corel painter som jag köpt. Sen har jag även testat Krita som gratis och med öppen källkod. Jag tycker dom är rätt likvärdiga faktiskt. Jag har bara använt en wacom ritplatta kopplat till datorn när jag ritat men i födelsedagspresent fick jag en tablet som jag kan ha med i husbilen.
5. Din kreativitet stannar inte vid att skriva och illustrera barnböcker, du gör mycket
annat också. Du har skapat 2 fantastiska dockor inspirerade av karaktärerna till
boken om Benita och Castor. Hur skapade du dem?
Jag började med det roligaste först, det vill säga huvudena. Ansiktena är gjorda i en lufttorkande lera som heter DAS. Som grund hade jag en ballong för att göra huvudena ihåliga så det inte skulle bli för tungt. Men dom är rätt tunga ändå. Det är en skön känsla med lite tyngd i dom men samtidigt blir dom mer svårhanterliga. Nästa gång ska jag använda ett lättare material tror jag. Kropparna har en stomme av skumgummi som jag format och delat av i lederna. Sen har jag förstärkt och sammanfogat med en kraftig ståltråd inuti så kroppen är böjlig. Sen sydde jag kläder och bara täckte kroppen med.
6. I webbshopen kan man köpa handgjorda bokmärken som du skapat. Hur var
processen bakom dessa?
Det är två olika typer av bokmärken. Den ena är pärlade, där har jag använt så mycket recyclade material som möjligt. Kollar på loppis efter smycken som jag kan omvandla. Eller fina hängen som går att använda. Jag vill absolut inte köpa billiga hängen och pärlor med direkt leverans från Kina som jag sett andra göra. Att använda material som redan finns är inte bara fördelaktigt för miljön utan varje bokmärke blir dessutom helt unikt. De andra bokmärkena jag gör är broderade. Jag har mest gjort med korsstygn. Det är himla kul att se dom växa fram men också väldigt tidskrävande.
7. Hemma hos mig finns både örhängen och en magnetsaga som du skapat. Vad mer bemästrar du inom det kreativa?
Å jag gillar allt. Så fort jag ser något nytt hantverk vill jag köpa på mig material och börja testa. Men jag har lärt mig att tiden inte räcker till för hundra olika sysselsättningar så jag försöker hålla mig till några stycken åt gången. Men bland annat gillar jag att tälja. En dröm är att ha en egen brännugn för att bränna lera. Men en mer realistisk dröm är att arbeta med glasstavar och blåslampa för att göra små figurer. Men jag tror nästa grej jag kommer testa blir att göra stora figurer i gammal kartong.

8. Har du alltid varit konstnärligt lagd?
Ja, jag har alltid gillat att skapa. Och tror jag alltid haft en blick för proportioner.
9. Vad inspirerar dig i ditt skapande?
Allt. Så tråkigt svar. Men ja, inspirationen kommer när man minst anar. Det bara finns där runtomkring överallt och ingenstans. Sen kan jag i och för sig även bli inspirerad av andra. Det är alltid roligt att titta på klipp när nån skapar i ett material eller med en teknik man inte testat. Eller någon gör något riktigt snyggt/coolt och man känner, en sån där vill jag också ha här hemma.
10. Vad har du på gång just nu?
Just nu skriver jag på några olika böcker. Jag kallar dom mina långtidsböcker. Det är dom jag skriver på när "lusten faller på". Men vi har även några kortidsprojekt på gång. Jag och Nils ska påbörja en julbok tillsammans under sommaren och sen kommer ett hemligt projekt längre fram. Men just nu försöker vi bara ställa om och planera sommarens aktiviteter. Vi hade en operation inbokad (100mil bort) åt sonen som blev flyttad till hösten så allt känns lite upp och ner.






































Kommentarer