top of page
  • Instagram

10 frågor till förläggaren Nathalie Isaksson

I bloggen tredje intervju har det blivit dags att lära känna Nathalie Isaksson som grundat Sagotantens bokförlag. Therese Wecksten intervjuar:


10 frågor från Therese Wecksten till Nathalie Isaksson

  1. Hej Nathalie, Du startade upp ditt bokförlag för bara drygt 1 år sen. Sen dess har du hunnit med så mycket. Berätta vad har varit roligast och vad har varit svårast under resans gång? Svårast är utan tvekan att lugna den inre rösten som stundvis tvivlar på om jag verkligen klarar av det jag tar mig an. Roligast är när jag lyckas ta mig över alla vägbulor som uppstår. Egentligen är det mesta väldigt roligt. Jag följer drömmen och får utlopp för kreativitet längs vägen. Att få skriva, illustrera, formge barnböcker osv. Det är fantastiskt!

    Böcker Nathalie Isaksson har skrivit och/eller illustrerat.
  2. Du har skrivit och illustrerat 5 stycken olika bilderböcker för barn. Har arbetsprocessen sett likadan ut för alla eller har det skiljt sig åt? Egentligen är det fler böcker. Sammanlagt har jag skrivit 7 böcker varav 1 har varit tillsammans med en annan författare och illustrerat 8 böcker. I webbshopen kan man endast köpa de som är utgivna i Sagotantens Bokförlag. Arbetsprocessen är väldigt lik. Oftast uppstår sagorna under nattningar av sonen. Det är oftast under improvisation. Ibland finns där små idéer från start till vad som ska dyka upp i sagan, antingen om sonen ber om något speciellt eller om jag själv gått och tänkt på något under dagen. Om sagorna känns bra skriver jag ner dom. Efteråt kommer bilderna.

  3. Hur kom karaktärerna i de olika böckerna till och var det självklart hur de skulle se ut från början eller har du testat dig fram? Karaktärerna kom till under sagoberättandet under nattningarna. Deras utseenden kommer senare. Oftast ser de helt annorlunda ut från start när jag väl börjar skissa mot vad de ser ut i den tryckta boken. En del är snarlika med ex. lika färgval men i regel blir det något helt annat allt eftersom.

    När jag skulle få fram underjordingarna, från boken med samma namn, såg karaktärerna ut som små hundlika demoner från start men det var inte så jag ville ha dom så jag testade göra om alla till mer kramgoa långnäsor med olika hattar. Det kändes mer "rätt".


  4. Du har även skrivit en barnbok som riktar sig till lite äldre barn. "Drömlika nätter" skiljer sig på så sätt att det är en bok med flera olika korta noveller. Var arbetets gång annorlunda gentemot dina bilderböcker? Från början fanns ingen tanke på att detta skulle bli en novellsamling. Där fanns inte ens en tanke på att mina noveller skulle bli en bok. Jag skrev allihop under sena kvällar medan jag satt ensam vid datorn och kände att jag "bara ville skriva av mig". Jag skrev många fler och gör fortfarande men majoriteten är inte bra nog att bli böcker. De som kom med i Drömlika Nätter skrevs med hjärtat. Jag visste inte vad som skulle ske när jag började skriva. Jag bara skrev och under tiden såg jag allt framför mig som om jag såg det på film. När jag bollade texterna med min sambo (mitt ständiga bollplank) kändes det viktigt att de som skulle få plats i boken skulle vara oförutsägbara. Jag tycker de blev det.

    Novellerna i Drömlika nätter.
    Novellerna i Drömlika nätter.

  5. Man kan säga att dina böcker ungefär täcker in åldrarna 3-6 och 9-12år. Kommer du skriva för andra åldrar i framtiden? 0-3 eller 12-15 kanske? Har du ett intresse av att skriva för unga vuxna eller vuxna? Jag vill väldigt gärna testa fler åldersgrupper! Det hade varit roligt att skriva för vuxna. När andan faller på skriver jag på ett manus som aldrig tycks bli klart men som är skönt att ibland vända sig till. Det är mörkare och rörigare om en ung kvinna som kastas mellan olika världar. Min hemmaplan är dock att skriva sagor för barn.

    Nathalie Isaksson med bokbordet under sagokalaset och boksläppet av Calypso Colombia på Garaget i Malmö.
    Nathalie Isaksson med bokbordet under sagokalaset och boksläppet av Calypso Colombia på Garaget i Malmö. Foto: Jon Kristoffersson.
  6. Just nu gör du dina illustrationer digitalt, har du en önskan om att testa andra medier i framtiden? Vilket program arbetar du i och har du några bra tips för nybörjare? Det har jag faktiskt. Något jag blivit mer och mer intresserad av att lära mig är att arbeta i lera. Inte för att använda det istället för digitala illustrationer i mina böcker utan för att komplettera illustrationerna. Jag vill ha mina karaktärer framför mig. När jag illustrerar så gör jag det i photoshop på en wacom ritplatta. Jag har inga direkta tips till någon som vill göra samma sak mer än att bara testa sig fram och inte ge upp för snabbt. Det tar tid innan man lärt sig alla inställningar och innan man hittar sin egna stil.

    Lakrits som blommor.
    Illustration: Nathalie Isaksson
  7. Hur lång tid tar det att skapa en illustration? Och vilken del är roligast? Skissa, linearten eller att färglägga? Väldigt olika. När jag väl fått en idé går det snabbt mellan skiss och färdig bild av karaktärer. Att göra ett helt uppslag till en bok tar en arbetsdag ungefär, eller åtminstone några timmar. Det som är roligast är nog att färglägga, det är då bilden får liv.

  8. Vilka böcker läser ni hemma hos er? Har barnen några favoriter och har du någon favoritgenre? Kan du ge oss några boktips för barn och vilken är din favoritbok? Vi läser just nu mest folksagor och faktaböcker. Dottern gillar bilderböcker om kroppen och sonen älskar sagor. Dottern är 3 år och hon vill gärna se färgglada bilder som vi kan stanna upp vid och prata om medan sonen, snart 7 år, vill blunda och bilda sina egna bilder av det jag läser. Dotterns favorit har länge varit "Liv Livmoder får mens" av Anna Samuelsson och Maja Meurling. Sonen har ingen direkt favoritbok men sagor nerskrivna av Bröderna Grimm har berättats om och om igen därhemma. Sen gillar båda "Sagan om den underbara familjen Kanin" av Jonna Björnstjerna och "Länge leve evolutionen : livet på jorden under 4,6 miljarder år!" av Sarah Sheppard. Om jag får bestämma så läser vi färgglada bilderböcker med sagoväsen i. En av mina favoriter just nu är "På rymmen i rymden" av Julia Donaldson och Axel Scheffler.

  9. Vart får du din inspiration ifrån? Från allt. Jag tycker om att ge liv åt döda ting. När jag skrev min julbok "Luciatåget i julgransskogen" så var det så kul att låta lussebullarna få liv och bli karaktärer. När jag tittade upp mot himlen och fantiserade ihop en magisk bakgrundshistoria till hur moln uppstod blev det sagan om Sixten, "När den grå himlen blev blå". Jag gillar att få vardagliga ting att bli fulla av magi.

    Uppslag ur Luciatåget i julgransskogen.
    Uppslag ur "Luciatåget i julgransskogen".


  10. Vad har du på gång just nu? Jag vann nyligen kommunens kulturpris och för vinsten där blev så planerar jag för kommande boksläpp och sagokalas.


Nathalie Isaksson vinner Skurups kommuns kulturpris 2026.
Nathalie Isaksson vinner Skurups kommuns kulturpris 2026.

Kommentarer

Betygsatt till 0 av 5 stjärnor.
Inga omdömen ännu

Lägg till ett betyg
© Copyright , 2024 Sagotantens Krypin, Nathalie Isaksson 
bottom of page