top of page
  • Instagram

Besök på förskola

En till synes helt vanlig tisdag skulle jag testa hur “Benita och Castor” fungerar på en förskola. Jag hade blivit inbjuden eftersom de här hade elever med särskilda behov. Elever som de skulle utforska tecken som stöd tillsammans med. Allt detta lät perfekt för att testa boken och de tecken jag lärt mig för att förmedla historien.


En gynastiksal.
Vilken teatersalong! Foto: Nils Marklund

När jag kom dit visade det sig dessutom att de hade en hel gympasal som kunde användas som salong till föreställningen. Jag var där i god tid. Lite för god tid. Jag hann helt enkelt bli nervös!


Dockorna Benita och Castor tillsammans med en klocka, stenar  och böcker.
Huvudrollsinnehavarna är nervösa inför publikinsläppet.

Sedan kom den första gruppen. Dockfötter kittlades, bollar kastades, monster besegrades och bullen hittades. Den andra gruppen gick det också bra med.


Nils Marklund klädd i sagohatten.
Jag brukar säga att jag har boken i huvudet. Så här kan det se ut. Foto: Nils Marklund

Emellan de två föreställningarna hann jag med en kaffepaus och kort samtal med pedagogerna. Det fanns helt klart utrymme för “Benita och Castor….” i deras pedagogiska arbete. Vi pratade tecken och jag tappade nästan kaffekoppen när jag skulle visa mitt favorittecken (“flyger”).


När jag packat ihop allt i bilen kände jag att detta var verkligen ingen helt vanlig tisdag. Jag tror - och hoppas - att barnen och personalen kände detsamma.

Kommentarer

Betygsatt till 0 av 5 stjärnor.
Inga omdömen ännu

Lägg till ett betyg
© Copyright , 2024 Sagotantens Krypin, Nathalie Isaksson 
bottom of page