Besök på förskola
- Nils Marklund

- 11 juni
- 1 min läsning
En till synes helt vanlig tisdag skulle jag testa hur “Benita och Castor” fungerar på en förskola. Jag hade blivit inbjuden eftersom de här hade elever med särskilda behov. Elever som de skulle utforska tecken som stöd tillsammans med. Allt detta lät perfekt för att testa boken och de tecken jag lärt mig för att förmedla historien.

När jag kom dit visade det sig dessutom att de hade en hel gympasal som kunde användas som salong till föreställningen. Jag var där i god tid. Lite för god tid. Jag hann helt enkelt bli nervös!

Sedan kom den första gruppen. Dockfötter kittlades, bollar kastades, monster besegrades och bullen hittades. Den andra gruppen gick det också bra med.

Emellan de två föreställningarna hann jag med en kaffepaus och kort samtal med pedagogerna. Det fanns helt klart utrymme för “Benita och Castor….” i deras pedagogiska arbete. Vi pratade tecken och jag tappade nästan kaffekoppen när jag skulle visa mitt favorittecken (“flyger”).
När jag packat ihop allt i bilen kände jag att detta var verkligen ingen helt vanlig tisdag. Jag tror - och hoppas - att barnen och personalen kände detsamma.




Kommentarer